Selasa, 31 Januari 2012

MATA OH MATA

   
 ...dari kerana mata yg mempunyi kuasa...ooo aku tergoda aku tergoda terkecewa...
     ...mata melirik mata melihat mata lah puncanya...mata ooo mata...
Mata salah satu pancarindera anugerah Allah yg amat berharga dan tak ternilai harganya. Melalui mata kita boleh melihat dunia. Mata itu alat yg menghasilkan penglihatan. Melihat apa? lihat pandangan. Penglihatan dan pandangan berpunca dri mata. Di mulai dgn pandang memandang. Asyik memandang melaharikan lamuanan atau khayalan. Mabuk mengkhayal menghanyut pemikiran yg menginginkan sahwat...sahwat yg tidak terkawal menjadi tekad atau keazaman yg menjerumuskan diri maka terjadi lah yg terjadi selagai tak ada yg menghalangi. Panahan mata...pandangan ini adalah duta nafsu sahwat. Rasulullah s.a.w. menasihati Ali: "Jangan kamu ikuti pandangan pertamamu dgn pandangan kedua dan selanjutnya. Milik kamu hanyalah pandangan pertama, tpi yg k dua bukan."
     Menahan pandangan lebih mudah d lakukan dripda bersabar atas kesakitan (seksa) selepas itu. Kita akan melihat apa yg kita tidak tahan melihatnya. Umpama panahan cinta...belum lagi panahan itu terkena sasaran apa yg d lihat tetapi panahan itu telah mengenai hati org yg melihat. Awasi lah mata dari melihat ssuatu yg haram kerana akibat dari pandangan itu buruk akibatnya dan akan menyiksakan diri sendiri.
     Pintu2 kemaksiatan terbuka luas melalui mata. Jaga lah mata kerana pandangan mata ini lah punca kemaksiatan. Umpama api yg awalnya dnyalakan dgn percikan api yg kecil. Rasulullah pernah bersabda: "Pandangan adalah panahan beracun daripada panahan iblis. Barang siapa menundukkan pandangan dripda keelokan wanita yg cantik kerana Allah, maka Allah akan mewariskan dalam hatinya dlm hatinya kemanisan iman sampai kiamat."

1 ulasan:

ieda berkata...

matalahh yg kena jaga .. kerana mata lah banyak org melakukan dosa huhuhuh